ANDREJ A MARTIN AUGUSTÍNOVCI

ANDREJ A MARTIN AUGUSTÍNOVCI, maľba, grafika, 5.9.-7.10.2012

Cestou do ateliéru Martina Augusína (1968 Bratislava) sa mi v pamäti vynorili poetické obrázky s textami Kamila Peteraja, ktoré som videl v jednej Žilinskej galérii. Moje očakávanie ma nesklamalo a v Martinovom bytovom ateliéri som našiel to ono očakávané. V blízkosti ľudského pokoja a zátiší pocitovej jednotnosti som sa ocitol niekde na rozhraní romantizmu a pozivistickej túžby po uchopení jasného zmyslu veci. Sureálno – poetické Martin vidí vo svojej „ženskej“ postave, ktorá sa objavuje takmer vo všetkých dielach. Ženská existencia je predurčená chceniu baladického ladenia kotviaceho v epoche ním uctievaných vzorov. Teda oporou sú mu istoty súvisiace s témou jeho diel. Zrazu som precitol v evidentný vzťah k praktikám poetickej symboliky s potrebou plošnej jasnosvitej experimentácie na japonskom papieri.

Martin Augustín žije a tvorí v Bratislave. V rokoch 1983 – 1987 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave. V rokoch 1988 – 1994 na Vysokej škole umeleckého priemyslu v Prahe u prof. Šalamouna. Venuje sa voľnej grafike, kresbe, knižnej ilustrácii a grafickému dizajnu.
Andrej Augustín (1964 Bratislava) študoval v rokoch 1979 – 1983 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave a v rokoch 1983 – 1989 na Vysokej škole umeleckého priemyslu v Prahe u prof. Filipa. Žije a tvorí v Bratislave. Venuje sa maľbe, grafike, ilustrácii a textilnej tvorbe. Andrej si zakladá najmä na príbehu vo svojom maliarskom diele. Vo svojej tvorbe zaujal monumentalizáciou prostých sebaodrážajúcich sa scén až svedectiev života, ktoré netlmočil inak než neskrývanou grotesknosťou a humorom. Je zdatným koloristom a niekedy až fanatikom farby. Strieda a kombinuje farebne čisté plochy s plochami vibrujúcimi farbou. Kreslí, modeluje a odstupňovaním farebného tónu násobí jeho výrečnosť. Andrejov vnútorný svet nie je svetom len fantastických vízií inšpirovaných mystickými náladami orientálnych kultúr. Andrej je i básnikom svojich vnútorných pocitov keď si do svojich obrazov dokázal zakódovať svoju predstavu o vzájomných súvislostiach vecí a vnútornej jednoty človeka a sveta.